Follow by Email

Dec 31, 2008

SIAPAKAH WANITA HEBAT? (Dari Kaca Mata Seorang Wanita!)

Kalau saya tanyakan kepada anda, siapakah WANITA HEBAT? Siapakah agaknya yang terlintas di fikiran anda? Adakah SITI NURHALIZA? OPRAH WINFREY wanita terkaya dunia? ATAU Miss Russia Ksenia Sukhinova yang baru dinobatkan sebagai RATU CANTIK DUNIA 2008?

Kalau saya, saya pun tidak pasti adakah WANITA HEBAT wujud pada zaman ini.Kalau pada zaman Rasullullah memang ada. Siapa lagi kalau tidak Siti Khadijah, isteri kesayangan ,wanita yang amat dikasihi oleh Nabi Muhammad s.a.w. Yang tidak pernah dimadukan oleh nabi semasa hayatnya. Hanya setelah wafatnya Siti Khadijah barulah nabi Muhammad mengamalkan poligami. Itupun wanita yang dikahwininya ialah wanita yang berstatus janda (kecuali Aisyah) yang memerlukan pembelaan dari seorang yang bergelar lelaki. Setahu saya (dengan pengetahuan agama yang agak cetek ini) nabi tidak pernah menceraikan isterinya tetapi hanya berkahwin lagi apabila salah seorang isterinya meninggal dunia.

Siti Khadijah merupakan wanita yang sentiasa disebut dan dipuji oleh nabi sehinggakan menimbulkan rasa cemburu Aisyah.

“Alangkah banyak yang kau ingat tentang si pipi merah itu, padahal engkau telah mendapatkan gantinya yang lebih baik dari dia.” 

Lantas kata-kata Aisyah itu dijawab oleh nabi Muhammad dengan kata-kata,
“Demi Allah, Allah belum menggantikannya dengan yang lebih baik dari dia. Dia telah beriman kepadaku ketika semua orang ingkar padaku, dia membenarkanku ketika orang-orang mendustakan, dia memberikan semua hartanya ketika orang-orang tak mau memberiku apa-apa, dan melaluinya Allah mengaruniakanku keturunan yang tidak diberikan oleh istri-istriku yang lain.” (HR Ahmad)

Allah juga mencintai wanita agung ini.Telah diwujudkan sebuah rumah permata yang dalam syurga-Nya.Pastinya hanya WANITA HEBAT sahaja yang dicintai oleh Allah dan para malaikat-Nya.

Namun, masih wujudkah wanita-wanita yang menyerupai Siti Khadijah mahupun memiliki sepenuh atau setidak-tidaknya sebahagian daripada ciri-ciri WANITA HEBAT yang dimiliki oleh Siti Khadijah? Siapakah wanita pada zaman ini yang layak mendapat gelaran WANITA HEBAT?

Amat sukar untuk kita temui WANITA HEBAT seperti Siti Khadijah .Namun pada saya masih ada wanita yang boleh kita anggap WANITA HEBAT walaupun tidak sesempurna dan sehebat isteri kesayangan nabi Muhammad.

Wanita yang saya anggap HEBAT ialah wanita yang berjaya meletakkan dirinya pada satu kedudukan yang tinggi di hati wanita lain, yang menjadi idola dan sumber inspirasi kepada wanita lain. Wanita yang mempunyai hati yang cekal, gigih dan tabah menghadapi cabaran dan dugaan yang mendatang.Gelaran WANITA HEBAT hanya milik wanita yang tidak kenal putus asa biarpun selalu gagal dalam usaha yang dilakukannya.Wanita yang tidak mahu mengalah dan sentiasa bangun setelah jatuh tersungkur. Wanita yang tetap tabah walau dihina atau diperlekehkan segala usahanya oleh orang lain. WANITA HEBAT mampu memotivasikan dirinya sendiri, kuat semangat, berfikiran positif, bertenaga dan sentiasa proaktif dalam menghadapi hidupnya.

WANITA HEBAT itu bukan sekadar berjaya dalam kerjayanya atau perniagaan yang diusahakannya dan menjadi contoh kepada wanita lain TETAPI yang paling penting WANITA HEBAT itu harus berjaya melahirkan KELUARGA BAHAGIA dan merupakan WANITA HEBAT di mata suami dan anak-anaknya.WANITA HEBAT hanya layak disandang oleh wanita yang mampu menyeimbangkan urusan dunianya dan urusan akhiratnya.Masyaallah!

Pada ketika ini, dari kaca mata saya, WANITA HEBAT DUNIA DAN AKHIRAT ialah Siti Khadijah .Wanita yang tiada tolok bandingnya. Dulu, kini dan selama-lamanya.

Namun begitu kalau hendak digelar WANITA HEBAT di arena perniagaan internet , tentulah saya pilih Norazlina Ramdzan iaitu seorang wanita yang mengusahakan Portal Komuniti Usahawan Wanita iaitu WANITANIAGA.COM. 


Portal yang dimilikinya ini ditujukan khas untuk golongan wanita yang menjalankan perniagaan internet. Beliau ialah WANITA HEBAT yang menjadi idola saya dan mampu menjadi pembakar semangat saya untuk berjaya dalam dunia perniagaan internet. Biarpun saya tidak mengenalinya secara peribadi tetapi dari usaha yang dilakukannya , dari laman-laman web yang diusahakannya seperti wanitaniaga.com , muslimahdolls.com ,iqhoster.com dan e-scorea.com, saya yakin beliau merupakan seorang WANITA HEBAT yang cekal dan tidak mengenal penat lelah dan putus asa sehinggakan berjaya mengendali sehingga empat laman web. Biarpun tidak mengenalinya secara dekat namun melalui bicaranya di forum wanitaniaga.com, jelas menampakkan keperibadiannya yang tinggi dan ciri-ciri WANITA HEBAT di arena perniagaan internet. Wanita ini mampu memberi sumber inspirasi dan pendorong kejayaan wanita-wanita lain.

Anda pula bagaimana ?Siapakah WANITA HEBAT di mata anda?

Dec 30, 2008

BLOG MENGHINA NABI MUHAMMMAD S.A.W

Baru sahaja semalam kita menyambut Tahun Baru Islam, hari ni pula kita digemparkan dengan berita wujudnya blog yang menghina Islam.Difahamkan syaitan yang bertopengkan manusia ini telah menggunakan nama dan identiti seorang wanitayg dikatakan dalam keadaan tertekan lantaran nama dan identitinya telah disalahgunakan oleh pihak yang memang dilaknat Allah ini.

Saya sudah diberitahu akan kewujudkan blog ini beberapa hari yang lepas. Saya cuba untuk mencari dan menjenguk blog tersebut, malangnya tak berjumpa.Hari ini, ada pihak yang memberikan url blog tersebut tetapi blog itu telah dikeluarkan.

Teringat saya pada peristiwa yang dialami oleh nabi Muhammad dalam menegakkan syiar Islam, iaitu ketika baginda dibaling dengan najis. Ya Allah! Betapa nabi masih dapat bersabar.Begitu agungnya keperibadian junjungan besar kita itu. Untuk menyelamatkan umatnya daripada terus tersesat, beliau sanggup menempuh kesengsaraan dan penghinaan sedemikian rupa.

Berbalik pada blog tadi, pihak berkuasa juga turut mengambil berat tentang hal ini.

Berikut adalah sedikit sedutan berita-berita berkaiatan, untuk renungan kita...

http://www.nosurgery.org/
Blog insulting Prophet Muhammad: Blog posting suspects identified
KUALA LUMPUR: Police have identified several suspects in connection with the posting on a blog which insulted Prophet Muhammad.

Sukar mengawal kemasukan blog palsu
KUALA LUMPUR 29 Dis. - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sukar mengawal kemasukan blog-blog palsu berikutan penggunaan Internet pada masa ini yang sangat meluas.

Penulis blog wajar dikenakan ISA
MELAKA 29 Dis. - Individu yang bertanggungjawab menulis blog menghina Nabi Muhammad SAW wajar dikenakan tindakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana jelas berniat menimbulkan kekacauan dan huru-hara di kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.


Raja Muda Perlis dukacita blog hina Nabi Muhammad
KANGAR 29 Dis. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Syed Sirajuddin Jamalullail (gambar) dukacita dengan kewujudan blog yang menghina keperibadian Nabi Muhammad SAW.

Lagi laporan polis terhadap penulis blog
JASIN 29 Dis. - Setelah dua laporan polis dibuat oleh Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) dan Pemuda UMNO Kota Melaka semalam terhadap penulis blog yang menghina Nabi Muhammad SAW, hari ini Gerakan Belia 4B Malaysia membuat laporan yang sama.

Pantau blog 'sampah'
Ketika umat Islam di ambang sambutan Maal Hijrah 1430, negara digemparkan dengan sebuah laman blog yang menghina Islam dan keperibadian Nabi Muhammad SAW secara membabi buta, tidak bertanggungjawab serta sangat tidak beradab.


Sebenarnya di Indonesia hebooh juga hal ini sekitar bulan November, dikatakan orang yang membuat blog dan menghina nabi Muhammad itu orang Indonesia. Tapi saya tidak pasti kebenaran fakta itu.Berikut saya ambil petikan komen dalam ebuah laman blog Indonesia untuk renungan kita bersama.

http://yudiprasetyo.info/penghinaan-terhadap-nabi-muhammad-saw-melalui-blog/

faiz Says: 
November 21st, 2008 at 8:31 am 

la’natullah dan seisi alam tuk pembuat komik nabi, pembuat blognya dan juga yang membantu menyebarkannya. memang blognya sudah ditutup sejak rabu kemarin hanya saja tidak semuanya, ada beberapa yang masih bisa diakses,
Sufi Muda (1 comments.) Says: 
November 21st, 2008 at 10:51 am 

Pembuat blog yang menghina Nabi Muhammad ternyata tinggal di Batam, coba baca : http://sufimuda.wordpress.com/2008/11/21/pembuat-blog-penghina-nabi-muhammad-berdomisili-di-batam/


http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=8226&pid=114579+

Astaghfirullahalazim...
na'uzubillah...

ana dah tengok blog tu
biadap betul!
ya Allah, dia berani hina Nabi Muhammad SAW
sampai mcm tu skali...

salahsatunya dia kata Muhammad SAW babi...
klau dia samakan Rasulullah dengan babi,
maknanya maruah dia mungkin lebih hina dari NAJIS BABI!
[mungkin agak keterlaluan tapi kalau nak dibandingkan dengan 
penghinaan dia yg macam2 kt Rasulullah, sape lagi keterlaluan...?!] 

Adakah dia masih Islam setelah buat penghinaan mcm tu? tapi dia masih mengaku namanya Adibah Ahmad...
Ana yakin dia pasti akan dapat 'gaji' kat neraka kelak!

Orang mcm dia tak patut hidup!
Takde maruah!

Bukan kita sahaja, umat Islam di Indonesia juga mengutuk perbuatan tersebut.Menghina nabi Muhammad bukan sekadar perbuatan yang tak boleh dimaafkan tetapi satu perbuatan yang di luar batas kemanusiaan atau kebinatangan.Jelasnya,memang penulis blog itu syaitan yang bertopengkan manusia.Sedang syaitan memang musuh kita yang nyata.Lantas, tempatnya sudah dijanjikan oleh Allah iaitu di neraka jahanam.

Dec 29, 2008

SELAMAT TAHUN BARU ISLAM







APABILA SEORANG IBU BERAZAM....

 Selamat Menyambut Tahun Baru Maal Hijrah. Semoga tahun ini dan tahun tahun-tahun seterusnya kita sebagai ibu mampu menjalankan tanggungjawab dan amanah Allah untuk mendidik anak-anak menjadi insan yang beriman dan beramal soleh.

Pada hari pertama tahun baru Islam ini, untuk pertama kali saya menulis di blog saya ini.Moga selepas ini dan dengan semangat yang baru, akan menyusul tulisan-tulisan saya berkaitan dengan wanita. Moga saya mampu menulis sesuatu yang memberi ingatan kepada saya dan insan yang bergelar wanita dan sesuatu yang bermanfaat kepada kita semua. Insyaallah.

Seperti lazimnya, setiap kali munculnya tahun baru sana sini orang sibuk membicarakan tentang azam tak kiralah sama ada tahun baru mengikut kalendar Islam atau kalendar orang putih.. Lazimnya, sebagai ibu memang kita sedar bahawa anak-anak kita wajar digalakkan membina azam.Azam merupakan pemangkin gerakan dari dalam diri ke arah sesuatu yang positif. Sebagai ibu, tentunya kita amat menggalakkan anak-anak untuk membina azam, walau baru setahun jagung umurnya. Ibu merupakan insan yang paling gembira andai anak-anak yang sudah bersekolah, mempunyai azam untuk mendapat kejayaan dalam peperiksaan. Azam menjadi pendorong dalaman yang mampu menolak anak-anak supaya rajin belajar dan berusaha gigih untuk berjaya dalam pelajaran.. 

 Namun, pernahkah ibu sendiri yang membina azam? Apakah agaknya azam seorang yang bergelar ibu? Pernahkah kita terfikir bahawa andai kita membina azam terutamanya pada lembaran baru ini, kita akan lebih bersemangat untuk memainkan peranan kita sebagai ibu yang tentunya memikul satu tugas yang berat. Sememangnya hanya setelah kita bergelar ibu atau mama atau maka atau ummi atau apa sahaja panggilan yang dibuat oleh anak, barulah kita akan tahu betapa besarnya pengorbanan yang perlu dibuat. Bukan mudah untuk menjadi ibu yang baik apatah lagi menjadi ibu mithali atau ibu yang HEBAT di mata anak-anak.

Pernahkah kita bertanya pada anak-anak, hebatkah diri kita? Mungkin kita hanya insan biasa bukan sesiapa atau ‘somebody’ tetapi bagaimanakah perasaaan seorang ibu kiranya bukan sekadar menyayangi tetapi anak-anak mengagumi kita dan meletakkan kita pada tahap yang tinggi di hati mereka.

Teringat saya, anak saya yang berumur 5 tahun entah beberapa kali bertanya kepada saya. “Hebat tak abang?” Soalan itu pasti diaju setiap kali dia habis bercerita tentang perkara-perkara yang ingin direka dan diciptanya. Anak saya ini memang penuh dengan imaginasi. Sampaikan pernah dia menceritakan bagaimana dia ingin mencipta sejenis alat yang boleh mengawal saya supaya menurut kata-katanya, misalnya membeli kek apabila diARAHkannya menggunakan alat pengawal yang dicipta.Katanya lagi,hanya setelah ibu selesai membeli kek itu, baru ibu tersedar dan bertanya sendiri kenapa dan bagaimana ibu boleh beli kek dan berikan kepadanya. Wah! Ada hati nak kawal ibu supaya memenuhi kehendak hatinya.

 Berbalik kepada persoalan tadi, setelah diajukan soalan yang sama setiap kali yang jawapannya tentunya “Anak ibu memang hebat!”, terlintas pula saya untuk bertanya kepadanya. “Ibu hebat tak,abang?” Tanpa berfikir panjang, anak saya Izz terus menjawab dengan penuh yakin. “Ibu memang hebat!”.Terukir senyum lebar di wajah saya.Bahagianya rasa apabila di mata anak saya , saya merupakan ibu yang hebat! Bagaimana perasaan anda jika anak anda atau anak-anak anda menyatakan perkara yang serupa kepada anda?

Lantas, sebagai membuka lembaran baru dalam hidup, saya bertekad membina azam menjadi ibu yang HEBAT di mata anak-anak saya.Jadi untuk menjadi HEBAT, saya perlu juga membina azam yang lain lantaran azam yang besar perlu disokong oleh azam-azam yang kecil.

Pertamanya, saya berazam untuk memberikan kasih sayang dan perhatian yang secukupnya kepada anak-anak saya.Walau sesibuk manapun saya, saya akan memeluk, membelai dan mencium anak-anak saya setiap hari. Pelukan kasih sayang seorang ibu merupakan penyejuk hati anak-anak. Saya tahu dan sedar itu. Kata-kata kasih sayang akan sentiasa membasah bibir saya setiap hari. Ucapan kasih sayang seorang ibu merupakan penenang perasaan dan jiwa anak-anak terutamanya anak-anak yang meniti usia remaja. Biar di hatinya penuh dengan kasih sayang ibunya.
Keduanya, saya berazam untuk menjalankan tanggung jawab saya sebagai ibu dalam membesar dan mendidik anak-anak sebaik yang termampu. Saya berazam untuk memberikan anak-anak pendidikan agama dan duniawi yang seimbang kepada anak-anak supaya anak-anak saya menjadi anak-anak yang soleh, yang beriman dan bertakwa kepada Allah. . Jiwa anak saya yang sedang meningkat remaja, yang tentunya kosong biar diisi dengan santapan rohani supaya dia bisa meniti zaman remaja dalam landasan yang betul dan dilindungi Allah sentiasa.

Ketiga, saya berazam untuk meluangkan masa yang berkualiti bersama-sama anak-anak . Saya mungkin tidak mampu meluangkan masa yang banyak dengan anak-anak. Namun saya berazam memberi ruang masa yang berkualiti setiap kali berkesempatan bersama-sama anak-anak. Pada kesempatan yang ada, saya akan mendengar cerita-cerita mereka, berkongsi kegembiraan mereka dan kesedihan mereka. Pada siapa lagi, anak-anak hendak mengadu, kalau tidak kepada ibu mereka?

Keempat, saya berazam untuk memberikan anak-anak saya makanan yang berkhasiat supaya saya dapat menjaga kesihatan mereka. Otak yang cergas terletak pada badan yang sihat. Saya tahu itu tapi kadang-kala saya lalai dalam menjalankan tanggung jawab saya sebagai ibu. Kadang-kala saya malas nak memasak lanataran penat bekerja. Kerana sibuk, anak-anak menjamu selera ala kadar saja.Walaupun saya gantikan dengan pemberian makanan suplemen namun saya tahu ia belum cukup dan belum memadai.

Jadi, bermula hari ini, saya akan pastikan anak-anak saya bersarapan sebelum ke sekolah dan anak-anak menikmati makanan yang seimbang dietnya.Insyaallah. Sebenarnya anak-anak akan kurang bersemangat dan bertenaga untuk ke sekolah sekiranya tidak mendapat pemakanan yang seimbang. Kalau terjadi begitu, bagaimana dia hendak belajar dengan baik. Bebanan yang dipikul oleh anak-anak terutama yang sudah bersekolah amatlah berat. Mereka memerlukan tenaga dan pemakanan yang seimbang.Oleh itu ,tugas dan tanggungjawab saya sebagai ibu untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak.

Jadi, langkah pertama saya dalam usaha saya merealisasikan azam ini adalah dengan melihat kelemahan diri saya sendiri supaya saya dapat memperbaik segala kesilapan yang pernah dilakukan dalam mendidik anak-anak. Ibu juga manusia biasa, yang tidak lari daripada melakukan kesilapan. Namun saya yakin, jika saya mencuba saya masih berpeluang untuk memperbaiknya. 

Saya tidak mahu menjadi ibu yang menyesal pada kemudian hari. Saya tidak mahu menunding jari kepada anak-anak atas segala kesilapan yang mereka lakukan kelak. Saya tidak mahu merungut pada kemudian hari andai anak-anak saya tidak mahu mendengar kata-kata saya, melawan cakap saya malah menderhakai saya sedang saya sendiri menafikan hak-hak mereka sebagai anak. 

Semoga dengan azam ini, saya akan lupa akan segala kepenatan dan kesusahan menjadi seorang ibu dan menjadi lebih bersemangat untuk memberikan yang terbaik untuk anak-anak saya. Moga segala cabaran dan dugaan membesar dan mendidik anak-anak dapat saya tempuhi dengan sabar dan tabah. Saya akan ingat azam saya setiap kali dugaan menimpa supaya saya kembali bersemangat untuk memikul tanggungjawab seorang ibu walau sesukar manapun perjalanan yang perlu saya lalui.

Anak-anak bukan pembawa masalah. Namun anak-anak merupakan AMANAH daripada Allah dan NIKMAT yang tidak dapat dinilai denganwang yang dianugerahkan Allah kepada kita. Maka layak lah kiranya kita sentiasa bersyukur kepada-Nya dan menghargai pemberian-Nya itu. Moga anda ,insan bergelar ibu, sama seperti saya. Maka marilah bersama-sama saya membina azam untuk anak-anak kerana Allah. 

Insyaallah, anda dan saya akan dibantu oleh Allah dalam usaha kita memberikan yang terbaik untuk anak-anak. Saya yakin, andai semua insan yang bergelar ibu membina azam demi anak-anak, kita akan lebih gembira,bahagia serta redha dalam menjalankan tanggungjawab kita sebagai ibu. Anak-anak kita akan menjadi anak-anak yang berjaya dunia dan akhirat. Bukankah tangan yang menghayun buaian mampu menggegar dunia? Maka apabila ibu berazam...tiada apa yang mustahil untuk dilakukan.Insyaallah.





Dec 26, 2008

SIAPA HELEN KELLER

Keluarbiasaan Helen Keller 
(sumber: http://tokoh.blogspot.com/)

HELEN ADAMS adalah orang buta pertama yang berjaya menamatkan pengajian di kolej.

Helen sentiasa diingati dalam sejarah sebagai seorang wanita yang luar biasa kerana mampu meraih kejayaan seperti manusia normal.

DI sebuah pekan kecil di selatan Tuscumbia, Alabama, salah satu 'keajaiban dunia' telah berlaku di sana. Ia bermula pada satu hari yang cerah dalam musim bunga pada tahun 1887.

Gumpalan awan putih indah menghiasi langit yang kebiruan dan kelihatan burung-burung berterbangan sambil hinggap di pokok-pokok oak dan mapel.

Bunga-bunga pelbagai warna pula berguguran ke tanah sekali gus menghiasi kawasan sekitarnya. Namun kesemua itu tidak dapat dilihat dan didengari oleh seorang gadis manis yang berusia tujuh tahun.

Berdiri di sebelah gadis bernama Helen Adams Keller yang buta dan pekak sepenuhnya itu, adalah seorang wanita muda, Anne Mansfield Sullivan.

Sullivan kemudian mengambil air sejuk dan diletakkan ke dalam salah satu tangan gadis tersebut sambil berulang-ulang menyebut kod abjad mengandungi lima huruf secara perlahan-lahan.

Keadaan itu berterusan di mana Helen dengan cermat dan teliti berusaha untuk memecahkan dunianya yang penuh kesunyian.

Tiba-tiba, satu isyarat melintas di dalam kepala Helen yang menyedari bahawa ia membawa satu makna. Dia kemudian mengetahui bahawa ejaan 'w-a-t-e-r' yang disebut oleh Sullivan ialah sesuatu yang sejuk yang mengalir di tangannya.

'Kegelapan' mula cair di fikirannya seperti ais pada bulan Mac yang penuh cerah itu. Menjelang senja, Helen telah pun mempelajari 30 perkataan.

Sejak itu bermulalah dunia baru Helen yang mahu membuktikan keupayaan dirinya meskipun dia buta dan cacat.

Bagi sesiapa yang tidak mengenali Helen, dia merupakan seorang penulis, aktivis dan pensyarah yang terkenal di Amerika Syarikat (AS). Helen juga adalah orang buta pertama yang berjaya menamatkan pengajian di kolej.


Dia sentiasa diingati dalam sejarah sebagai seorang wanita buta dan pekak yang luar biasa kerana mampu meraih kejayaan seperti manusia normal.

Helen kemudian telah mendedikasikan seluruh kehidupannya untuk memperbaiki keadaan orang buta dan pekak di seluruh dunia dengan menyampaikan syarahan berbentuk motivasi.

Di mana sahaja dia muncul, Helen berjaya membawa keberanian dan semangat baru kepada jutaan orang buta di seluruh dunia.

Gurunya, Sullivan pula dikenang sebagai Miracle Worker kerana semangatnya dan usahanya.

Menyelusuri lembaran kehidupan wanita ikonik ini, Helen dilahirkan sebagai seorang kanak-kanak yang comel dan sihat pada tanggal 27 Jun 1880 di sebuah pekan kecil di Tuscumbia, Alabama.

Helen merupakan anak kepada Kapten Arthur H. Keller, bekas pegawai Confederate Army dan pasangannya, Kate Adams Keller, sepupu kepada Robert E. Lee dan anak perempuan Charles W. Adams, bekas jeneral Confederate.

Bagaimanapun, derita Helen bermula ketika dia berusia 19 bulan selepas diserang pelbagai penyakit sehingga menyebabkan bayi comel tersebut buta dan pekak sepenuhnya.

Pada usia enam tahun, Helen dibawa berjumpa Dr. Alexander Graham Bell oleh kedua ibu bapanya. Disebabkan lawatan itu, Helen kemudian bertemu dengan Sullivan pada 3 Mac 1887.

Sullivan sejak itu mula mendampingi Helen setelah menyedari gadis kecil tersebut mempunyai keistimewaan tersendiri.

Bertindak sebagai guru kepada Helen, Sullivan ternyata berjaya dalam tugasannya.


Menjelang bulan Ogos, iaitu dalam masa enam bulan, Helen telah dapat mempelajari dan mengetahui 625 perkataan.
FOTO kenangan Sullivan (kanan) sewaktu mengajar Helen ketika usianya 8 tahun. 



Pada tahun 1888 Helen menghadiri kelas Royal Institue For the Blind. Enam tahun kemudian, Helen dan Sullivan berhijrah ke New York bagi meneruskan persekolahan di Wright-Humason School for the Deaf dan Horace Mann School for the Deaf.

Pada tahun 1896 pula, mereka kembali ke Massachusetts dan Helen memasuki The Cambridge School for Young Ladies sebelum diterima melanjutkan pengajian di Radcliffe College pada tahun 1900.

Pada usia 24 tahun, Helen berjaya menamatkan pengajiannya dari Radcliffe College pada 1904 sekali gus menjadi orang buta dan pekak pertama meraih ijazah dalam jurusan Bachelor of Arts.

Selepas menamatkan pengajiannya, Helen mula menjadi penceramah dan mengembara di seluruh dunia bersama Sullivan bagi memberi syarahan dan membantu golongan pekak serta buta keluar daripada kepompong permasalahan mereka.

Selain itu, Helen turut menjadi penulis dan menerbitkan sebuah buku autobiografi bertajuk The Story of My Life.

Secara keseluruhan, Helen telah menulis 12 buah buku sepanjang hayatnya. Antaranya bertajuk The World I Live In (1908), Out of the Dark (1913), My Religion (1927) dan Light in My Darkness.

Mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai wanita berjaya, Helen menubuhkan Helen Keller International, sebuah pertubuhan untuk melindungi golongan buta pada tahun 1915.

Sementara pada tahun 1920, dia membantu menubuhkan American Civil Liberties Union (ACLU). 

Bagaimanapun pada tahun 1961, Helen mengalami beberapa siri serangan strok dan ini menyebabkan dia terpaksa menghabiskan masa di rumahnya untuk berehat dan menerima rawatan.

Sebagai menghargai jasa-jasanya, pada 14 September 1964 Presiden Lyndon B. Johnson telah menganugerahkan Helen, pingat Presidential Medal of Freedom, salah satu pengiktirafan tertinggi AS terhadap orang awam.

Pada 1965 pula, Helen dipilih sebagai Women's Hall of Fame di New York World's Fair. Helen telah mengabdikan seluruh kehidupannya untuk mencari dana bagi American Foundation for The Blind.

Setelah mengharungi kehidupan di dunia dengan penuh sabar dan tabah, Helen akhirnya meninggal dunia sewaktu dalam tidur pada 1 Jun 1968 di Arcan Ridge berhampiran Westport, Connecticut.

Helen dikebumikan di National Cathedral di Washington bersebelahan makam guru dan teman sejatinya, Sullivan. - Agensi

Masih suami isteri kah di alam akhirat

(sumber: http://mdanial.blogdrive.com/)


1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.

Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan olehAllah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli
syurga. Rasullullah SAW bersabda " Tiada si bujang di dalam syurga"
(Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal
dunia.

2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak
berkahwin sesudahnya.

Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki
daripada ahli syurga.

3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk
syurga. 


Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.

4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.

Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya
suaminya masuk syurga.

5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.

Wanita ini akan kekal bersama suaminya yang dikahwini di dunia
sekiranya suaminya masuk syurga.

6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.

Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki
yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga.

Rasullullah SAW bersabda. "wanita adalah kepunyaan suaminya yang
terakhir.

Wallahualam ...

BILA IBU BOLEH MEMILIH

(http://web.utm.my/wangi)


Anakku,
Bila ibu boleh memilih
Apakah ibu berbadan langsing atau berbadan besar karena mengandungmu
Maka ibu akan memilih mengandungmu...
Karena dalam mengandungmu ibu merasakan keajaiban dan kebesaran Allah

Sembilan bulan nak,,,, engkau hidup di perut ibu
Engkau ikut kemanapun ibu pergi
Engkau ikut merasakan ketika jantung ibu berdetak karena kebahagiaan
Engkau menendang rahim ibu ketika engkau merasa tidak nyaman, karena
ibu
kecewa dan berurai air mata...

Anakku,...
Bila ibu boleh memilih apakah ibu harus operasi caesar, atau ibu
harus berjuang melahirkanmu Maka ibu memilih berjuang melahirkanmu
Karena menunggu dari jam ke jam, menit ke menit kelahiranmu
Adalah seperti menunggu antrian memasuki salah satu pintu surga
Karena kedahsyatan perjuanganmu untuk mencari jalan ke luar ke dunia
sangat ibu rasakan Dan saat itulah kebesaran Allah menyelimuti kita berdua
Malaikat tersenyum diantara peluh dan erangan rasa sakit ,
Yang tak pernah bisa ibu ceritakan kepada siapapun

Dan ketika engkau hadir, tangismu memecah dunia
Saat itulah... saat paling membahagiakan
Segala sakit & derita sirna melihat dirimu yang merah,
Mendengarkan ayahmu mengumandangkan adzan,
Kalimat syahadat kebesaran Allah dan penetapan hati tentang
junjungan kita Rasulullah di telinga mungilmu

Anakku,...
Bila ibu boleh memilih apakah ibu berdada indah, atau harus bangun
tengah malam untuk menyusuimu,maka ibu memilih menyusuimu,
Karena dengan menyusuimu ibu telah membekali hidupmu dengan
tetesan-tetesan dan tegukan tegukan yang sangat berharga
Merasakan kehangatan bibir dan badanmu didada ibu dalam kantuk ibu,
Adalah sebuah rasa luar biasa yang orang lain tidak bisa rasakan

Anakku,
Bila ibu boleh memilih duduk berlama-lama di ruang rapat
Atau duduk di lantai menemanimu menempelkan puzzle
Maka ibu memilih bermain puzzle denganmu

Tetapi anakku...
Hidup memang pilihan ....
Jika dengan pilihan ibu , engkau merasa sepi dan merana
Maka maafkanlah nak ...
Maafkan ibu....
Maafkan ibu ...
Percayalah nak, ibu sedang menyempurnakan puzzle kehidupan kita ,
agar tidak ada satu kepingpun bagian puzzle kehidupan kita yang
hilang
Percayalah nak ....
Sepi dan ranamu adalah sebagian duka ibu
Percayalah nak ...
Engkau adalah selalu menjadu belahan nyawa ibu,,,,

Dikutip dari
Puisi Hati Ratih Sanggarwati

INFO UNTUK IBU MUDA

Wanita : Blog bantu ibu muda pantang cara tradisi
(sumber: http://www.idesa.net.my)

KONGSI: Faridah mewujudkan blog amalan berpantang untuk pengetahuan bakal ibu dan bapa.

Pakar perubatan kendali laman web baiboo sedia jawab persoalan mengenai rawatan selepas bersalin 

TUBUH langsing menawan sudah tentu menjadi idaman setiap wanita, namun impian itu sering kali sukar dicapai khususnya bagi golongan ibu yang baru melahirkan cahaya mata. 

Hasrat memiliki tubuh langsing seperti zaman anak dara sukar direalisasikan kerana cara hidup moden kini menyebabkan ramai wanita baru bersalin enggan menjalani proses berpantang sehingga berat badan naik mendadak. 

Hakikatnya, wanita selepas bersalin perlu menjalani perawatan tradisional seperti diamalkan zaman berzaman bagi mengekalkan kecantikan luaran dan dalaman walaupun banyak penjagaan perubatan moden ditawarkan, khususnya bagi golongan wanita bekerjaya. 

Begitu pun, ada wanita yang ingin mendapatkan khidmat nasihat mengenai kaedah dan amalan berpantang Melayu, tetapi tidak tahu bagaimana caranya atau malu untuk berjumpa bidan dan pakar perubatan tradisional yang biasanya menawarkan perkhidmatan di kampung. 

Menyedari hakikat itu, Pensyarah Jabatan Patologi Kimia di Pusat Pengajian Sains Perubatan, Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Dr Faridah A Rashid mewujudkan blog Malay Confinement yang memberi penerangan khusus mengenai kaedah berpantang Melayu untuk ibu selepas bersalin. 

Menerusi blog terbabit, golongan ibu tanpa mengira bangsa boleh mengemukakan sebarang pertanyaan kepada Dr Faridah yang sedia menjawab segala persoalan yang dibangkitkan berdasarkan pengalamannya mengkaji perubatan tradisional Melayu sejak 20 tahun lalu.  

Melalui baiboo.com.my - blog yang dibangunkan syarikat berpangkalan di Kuala Lumpur, BaiBoo Sdn Bhd itu dikhaskan untuk golongan suami isteri muda yang belum begitu mahir selok belok sebagai bapa dan ibu. 

Dr Faridah, 48, anak kelahiran Melaka dan ibu kepada enam cahaya mata itu berkata, minatnya yang mendalam terhadap perubatan tradisional Melayu menarik minatnya untuk terbabit dalam blog berkenaan khususnya bagi membantu golongan ibu bapa yang merancang dan baru dikurniakan cahaya mata. 

"Ramai yang masih keliru mengenai kaedah berpantang selepas bersalin yang diamalkan masyarakat Melayu. Menerusi blog ini, saya sedia menjawab pelbagai persoalan seperti urutan badan, bertungku, bertangas, pemakaian barut dan bengkung sehinggalah pengambilan jamu dan pemakanan," katanya. 

Beliau yang bertugas di HUSM sejak 24 tahun lalu, berkata kaedah rawatan tradisional bagi wanita bersalin sebenarnya masih kuat diamalkan dalam masyarakat Melayu kini, walaupun ada yang menganggapnya sebagai kuno. 

"Berdasarkan kajian saya, perubatan dan kaedah tradisional bagi perawatan selepas bersalin tidak melanggar serta bertentangan dengan amalan perubatan moden. Cuma, amalan tradisional tidak banyak disertakan dengan fakta tepat. 

"Sebab itu, orang Melayu perlu mempunyai pengetahuan supaya sesuatu herba dan ubat-ubatan itu diambil mengikut keperluan atau had yang perlu kerana jika terlebih, mungkin akan mendatangkan mudarat kepada ibu mengandung atau yang baru melahirkan bayi," katanya. 

Dr Faridah berkata, perkara yang selalunya diabaikan dalam amalan berpantang tradisional orang Melayu ialah bersenam yang sebenarnya menjadi faktor penting dalam menentukan kesihatan dan kerampingan seseorang wanita. 

"Bersenam memang tiada dalam istilah perubatan Melayu, tetapi selalu saya tekankan kepada pelajar saya bahawa wanita selepas bersalin perlu bersenam kerana ia penting untuk menguatkan peranakan dan menstabilkan kedudukan rahim. 

"Selain itu, ramai wanita melakukan amalan berpantang semata-mata mahu kelihatan ramping dan memiliki tubuh menawan sedangkan mereka tidak sedar bahawa amalan pantang dalam masyarakat Melayu juga penting untuk menghindari penyakit jantung yang akan berlaku jika berat badan berlebihan," katanya. 

Mengenai pemakanan ketika mengandung, Dr Faridah berkata, ibu hamil boleh menikmati apa saja makanan asalkan diambil secara berpatutan dan mengikut amalan pemakanan seimbang untuk kekuatan dan pembentukan bayi yang sihat. 

"Paling penting, wanita hamil jangan mengambil ubat selain yang dibenarkan oleh doktor kerana dengan mengambil ubat yang salah boleh mengakibatkan kerosakan pada DNA bayi, seterusnya menyebabkan kecacatan. 

"Struktur kimia yang terdapat pada ubat tertentu boleh menjejaskan DNA yang mungkin menyebabkan pembesaran bayi ketika dalam kandungan terhalang atau mulut bayi menjadi sumbing dan lelangit terbelah. 

"Selain itu, ibu yang terasa pening dan loya digalakkan mengambil limau kasturi dan jangan sekali-kali mengambil ubat yang mengandungi aspirin kerana akan menyebabkan percantuman jantung bayi menjadi tidak sempurna sehingga menyebabkan jantung berlubang," katanya. 

Sebaliknya, beliau menggalakkan ibu hamil mengambil banyak sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet seharian kerana terbukti kandungan dalam makanan terbabit mengandungi asid folik yang membantu pembinaan saraf tunjang. 

"Bagi memastikan bayi yang dilahirkan sihat, perancangan dalam pemakanan perlu dilakukan sejak ketika merancang kehamilan. Herba Melayu seperti mas cotek mempunyai khasiat tersendiri yang baik untuk tubuh. 

"Malah, orang Malaysia sangat beruntung kerana mempunyai musim buah-buahan yang sepatutnya digunakan oleh ibu mengandung untuk mendapatkan khasiat secara mudah melalui sumber yang terdapat pada buah seperti mangga,” katanya. 

Ingin mendapatkan maklumat lanjut menganai amalan berpantang masyarakat melayu yang dikendalikan oleh Dr Faridah, kunjungi laman baiboo.com.my.

WANITA HEBAT ISLAM rabiatul adawiyah

Wanita yang dimurkai oleh Allah

(Sumber : http://mdanial.blogdrive.com/)

Sebagaimana Allah suka dengan wanita yang solehah, Allah juga sangat murka kepada beberapa jenis wanita. Oleh itu sangat perlu bagi kita mengetahui perkara yang boleh menyebabkan kebenciannya supaya kita terhindar dari 
kemurkaannya.

Kemurkaan Allah pada hari kiamat sangat dahsyat sehinggakan nabi-nabi pun sangat takut. Bahkan Nabi Ibrahim pun lupa bahawa dia mempunyai anak yang bernama Nabi Ismail kerana ketakutan yang amat sangat.

Abu Zar lah.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda: "Seorang wanita yang berkata kepada suaminya, "semoga engkau mendapat kutukan Allah" maka dia dikutuk oleh Allah dari atas langit yang ke7 dan mengutuk pula segala sesuatu yang dicipta oleh Allah kecuali 2 jenis makhluk iaitu manusia & jin."

Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Seorang yang membuat susah kepada suaminya dalam hal belanja atau membebani sesuatu yang suaminya tidak mampu maka Allah tidak akan menerima amalannya yang wajib dan sunnatnya."

Abdullah bin Umar lah.a. meriwayatkan bahawa Nabi 
s.a.w. bersabda: "Kalau seandainya apa yang ada dibumi ini merupakan emas dan perak serta dibawa oleh seorang wanita kerumah suaminya. Kemudian pada suatu hari dia terlontar kata-kata angkuh, "Engkau ini siapa? Semua harta ini milikku dan engkau tidak punya harta apa pun." Maka hapuslah semua amal kebaikannya walaupun banyak. Nabi s.a.w. adalah seorang yang sangat kasih pada ummatnya dan terlalu menginginkan keselamatan bagi kita dari azab 
Allah. Beliau menghadapi segala rupa penderitaan, 
kesakitan, keletihan dan tekanan. Begitu juga air mata dan darah baginda telah mengalir semata-mata kerana kasih-sayangnya terhadap kita. Maka lebih-lebih lagi kita sendirilah yang wajar berusaha untuk menyelamatkan diri kita, keluarga kita dan seluruh ummat baginda.

Ali lah.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam saya di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan maka bila teringatkan mereka saya menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki dan tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular dan kala jengking.
5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.
6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka 
sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala bab* dan kaldai yang mendapat berjuta jenis siksaan.

Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai Fatimah, 
adapun tentang :
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya dijilbab) dikalangan lelaki.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana 
dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.
3. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.
4. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
5. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid & nifas.
6. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.
7. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhisannya.
8. Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk dan tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.
9. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala bab* dan badannya seperti kaldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.
10. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam 
keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:

1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek dan mengutuk suaminya.
2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.

Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan. Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah. Dah tau pun tak ada rasa apa-apa.

Na'uzubillahi min zalik.

KECANTIKAN WANITA

  (sumber: http://web.utm.my/wang)
Untuk membentuk bibir yang menawan, ucapkanlah kata-kata kebaikan. Untuk mendapatkan mata yang indah, carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai. untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, bagikanlah makanan dengan mereka yang kelaparan. Untuk mendapatkan rambut yang indah, mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari. 
 
Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian. 
Manusia, jauh melebihi segala ciptaan lain. Perlu senantiasa berubah, diperbaharui, dibentuk kembali, dan diampuni. Jadi, jangan pernah kecilkan seseorang dari hati anda. Apabila anda sudah melakukan semuanya itu, ingatlah senantiasa. Jika suatu ketika anda memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terulur. Dan dengan bertambahnya usia anda, anda akan semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri anda sendiri dan satu lagi untuk menolong orang lain. 
 
Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakan, bukan pada bentuk tubuh, atau cara dia menyisir rambutnya. Kecantikan wanita terdapat pada mata, cara dia memandang dunia. Karena di matanya terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkembang.
Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajah. Tetapi pada kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya, yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta dia berikan. Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.

WANITA ITU SENDIRI ADALAH RAHSIA

NAFSU mengatakan wanita cantik atas dasar rupanya, 

AKAL mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu 

dan kepandaiannya 

dan HATImengatakan wanita cantik

atas dasar akhlaknya


TANPAMU KASIH

Muslimah, Aurat, Fesyen dan Syariat

(sumber: http://mdanial.blogdrive.com/)

"Dan hendaklah kamu tetap dirumahmu dan janganlah kamu berhias serta bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah terdahulu…” (al-Ahzaab: 33)

Berdasarkan ayat 33 dari surah al-Ahzaab, Imam Mujahid berkata, “Suatu ketika dahulu, golongan wanita berjalan di hadapan lelaki (tanpa segan silu). Inilah yang dimaksudkan dengan tabarruj jahiliyah.”

Imam Qatada pula erkata, “Suatu
ketika dahulu, kaum wanita berjalan di hadapan lelaki dengan gaya yang menghairahkan. Inilah yang dimaksudkan dengan tabarruj jahiliyah yang terdahulu”. Imam Muqatil Hayyan pula berkata: “Tabarruj berlaku apabila kaum wanita menutup kepala mereka dengan kain tudung tetapi masih mendedahkan leher, rantai dan subang
mereka”.


Ayat ini tidak bermaksud mengongkong pergerakan wanita Islam. ia juga tidak bermaksud, tempat bagi kaum wanita hanyalah di dalam rumahnya sahaja kerana Nabi SAW pernah
mendoakan supaya Ummu Haram dapat keluar berperang di lautan bersama-sama dengan tentera-tentera Islam yang lain. Tambahan daripada itu, Khalifah Omar al-Khattab pernah melantik seorang wanita yang berhama Ummu as-Syifa binti Abdullah menjadi penyelia di pasar Madinah. Islammengizinkan wanitanya keluar rumah bagi suatu keperluan yang baik, seperti mencari ilmu sama ada fardu ain atau fardu kifayah, menziarahi ibu bapa serta mencari rezeki yang halal demi memenuhi keperluan hidup, dengan batas-batas yang ditetapkan.

Ayat ini sebenarnya bertujuan memuliakan kaum wanita dan menyuruh mereka supaya sentiasa menjaga kemuliaan itu di samping memelihara sebarang kelebihan yang Allah kurniakan kepada mereka, seperti

kecantikan. Wanita sebenarnya mempunyai peranan yang besar di penjurunya sebagaimana kaum lelaki. 

Allah berfirman:
“Orang-orang yang beriman, lelaki dan wanita, sebahagian mereka adalah penolong kepada sebahagian yang lain. Mereka menyuruh kepada yang makruf, mencegah kemungkaran, mendirikan solat, menunaikan zakat serta mentaati Allah dan Rasul-Nya. Mereka akan diberi rahmat oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.” (Surah at-Taubah ayat 71).

Menutup aurat bukannya lambang penindasan bagi wanita sebaliknya lambang ketinggian harga diri yang tidak dipentingkan oleh wanita jahiliyah. Islam adalah agama yang menekankan akhlak dan adab dalam semua perkara termasuk dalam aspek pemakaian. Umat Islam, lelaki dan perempuan, yang sudah baligh wajib menutup aurat mengikut
batas yang ditetapkan agama. Berhubung dengan wanita Islam, antara ayat yang menjelaskan batas-batas auratnya ialah firman Allah dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud;

“Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka memelihara pandangan mereka dan kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan
kecuali yang biasa ternampak daripadanya.
Dan hendaklah mereka menutup kain kudung sehingga labuh ke dada-da mereka dan jangan menampakkan perhiasan kecuali kepada suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka, putera-putera mereka, putera-putera suami mereka,saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita mereka, budak-budak yang mereka miliki, pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, atau anak-anak yang belum mengerti berkenaan
aurat wanita.”

Seperti yang sudah disebutkan, ketika ayat ini diturunkan, kaum wanita membudayakan sejenis pakaian tudung yang menutupi bahagian kepala tetapi masih mendedahkan leher, telinga dan bahagian atas dada mereka. Kerana itu, ayat ini diturunkan supaya kaum wanita memakai tudung kepala yang dilabuhkan sehingga menutupi bahagian-bahagian itu. Hal ini disebutkan oleh Imam Qartubi dalam al-Jamik Li Ahkamil Quran. Walau bagaimanapun ketika berpakaian, mereka boleh mendedahkan (perhiasan) yang biasa
temampak daripadanya’. Abdullah ibn Abbas mentafsirkannya sebagai ‘muka dan dua tapak tangan’. 

Abdullah ibn Omar mentafsirkannya sebagĂ i ‘muka dan dua tangan (pergelangan tangan hingga ke tapak tangan)’. Lebih daripada itu, perhiasan yang terdapat di bahagian muka dan
dua tangan seperti cincin, celak, inai dan seumpamanya, boleh didedahkan ketika berdepan dengan yang bukan muhrim. Kesemua pendapat ini disebutkan oleh as-Syeikh Said Hawa dalam al-A sas fit Tafsir Selain daripada itu, pandangan yang masyhur daripada mazhab Imam Abu
Hanifah adalah memasukkan tapak kaki ke bahagian yang boleh didedahkan dan pandangan ini dipandang baik lagi munasabah as-Syeikh Said Hawa kerana ia sama dan boleh dikiaskan dengan tapak tangan.

Islam tidak menghalang wanita-wanitanya berpakaian mengilkut fesyen dan suasana asalkan ia menutup aurat seperti yang sudah dijelaskan, di samping tidak menjolok mata. Hamka dalam Tafsir al-A zhar berkata; “Tidaklah semua pakaian Barat itu ditolak oleh Islam dan tidak pula seluruh pakaian tempatan dapat diterima. Kebaya Jawa
yang menampakkan sebahagian dada tanpa selendang adalah termasuk pakaian yang dilarang mengikut pandangan Islam.”

Beberapa golongan di Barat mula mengagumi ajaran Islam berhubung dengan wanitanya. Sebagai contoh, lah. Stevenson menulis dalam Toronto Star bertarikh 23 Januari, 2002 berhubung dengan etika pemakaian wanita Islam. Beliau berkata; “Ketika saya dan rakan-rakan sedangmakan malam di sebuah restoran, kami duduk bersebelahan dengan tiga orang wanita muda. Tiba-tiba masuklah dua orang wanita Islam dengan pakaian yang konservatif dan duduk bersebelahan dengan mereka. Kami dapat mendengar ketiga-tiga wanita tadi berbisik-bisik sesama sendiri berhubung kedua-dua wanita Islam itu: “Mengapa
mereka berpakaian seperti itu...? Saya bersimpati dengan mereka !“ Ketiga-tiga wanita (Barat) itu akhirnya membayar bil dan terus beredar. Mereka memakai seluar yang ketat, skirt yang singkat, kasut bertumit tinggi, gincu yang tebal dan bahagian dada mereka didedahkan secara yang mengghairahkan. Kami alihkan pandangan kami kepada kedua-dua wanita Islam tadi. 

Tudung mereka yang hitam menzahirkan peribadi mereka yang bersopan santun. Gaya mereka nampak asli. Pakaian mereka walaupun konservatif, menampakkan sifat kewanitaan yang indah. Berpakaian secara sopan menakutkan wanita Barat. Kenapa? Adakah kerana mereka tidak mahu kehilangan hak menunjuk-nunjuk ? Selepas kami berbincang berkenaan isu ini kami dapati wanita-wanita Islam berjaya membebaskan din mereka daripada perangkap fesyen tanpa perlu menunjuk-nunjuk, bersaing, berbelanja lebih dan berdiet bagi menarik perhatian kaum lelaki atau wanita.

Kami dapati kedua-dua wanita Islam itu lebih menarik dibandingkan dengan ketiga-tiga wanita Barat tadi. Penonjolan seks dalam masyarakat kita menjadi suatu budaya arus perdana sehingga kita menganggap adab dan sopan santun suatu kemunduran. Dalam konteks jangka panjang, apabila kaum lelaki melihat secara lebih jauh, mereka akan mendapati bukan keyakinan diri sebaliknya perasaan terdesakmendapat perhatian (yang menyebabkan wanita-wanita Barat begitu ghairah dengan fesyen).


Wanita yang mementingkan adab dan kesopanan tidak akan terperangkap dengan suasana yang memperdayakan ini. Mereka berbangga dengan apa yang mereka miliki.... Ingatlah ini apabila anda bersimpati dengan wanita-wanita Islam”.

Apabila pandangan ini kita fahami, kita akan sedar betapa Islam mengangkat martabat wanitanya ke tahap yang tinggi. Wanita ada peranannya, demikian juga kaum lelaki. Setiap penjuru ada kemuliaannya. Rumah tangga adalah suatu
institusi dan industri penting bagi mereka yang faham dan prihatin. Rumah orang-orang Islam dahulu melahirkan tokoh-tokoh yang berjaya membina empayar Islam yang gilang-gemilang. Apabila peranan di rumah diabaikan, anak-anak
akan hidup terbiar dan daripada situ lahirlah gejala-gejala yang negatif dalam masyarakat. Sebagai contoh, kita di Malaysia sedang diserang dengan pelbagai budaya termasuk budaya melepak di kalangan anak-anak kita. Pasar raya, tepi jalan, kasino dan panggung-panggung wayang sudahmenjadi ‘rumah’ mereka yang baru. 

Mereka tidak lagi menghargai rumah mereka yang sebenarnya kerana terdapat kekosongan di sana. Berita 16 Jun, 1996 melaporkan berkenaan ‘Geng Remaja’ yang berjaya ditumpaskan oleh Polis Pulau Pinang. Mereka adalah sekumpulan pelajar yang disyaki terbabit dengan kes samun di Pulau Pinang dan umur mereka adalah dalam lingkungan13-24 tahun. Yang lebih menggemparkan ialah berita yang dipaparkan pada 8 Jun, 1996. Ia menyebutkan mengenai seorang gadis remaja bohsia, yang dipercayai masih menuntut di Pulau Pinang, memiliki wang simpanan berjumlah RM100,000, hasil daripada aktiviti bohsianya.

Perkara ini terbongkar apabila gadis ini ingin membeli sebuah kereta mewah untuk dihadiahkan kepada teman lelakinya. Selepas kejadian-kejadian ini, banyak pihak menyuarakan pendapat yang mengaitkan semua kejadian ini dengan keruntuhan institusi rumah tangga. Justeru itu,
sesiapapun tidak boleh memperkecilkan peranan yang dimainkan oleh institusi rumah tangga dalam usaha membina umat yang bertamadun. Dengan statistik ini, kita akan Iebih memahami rahsia firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud, “Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliah terdahulu...”

Perubahan sikap serta peranan wanita pada hari ini memberikan kesan negatif kepada masyarakat. Wanita moden didapati lebih cenderung melakukan jenayah dan keganasan berbanding zaman sebelum mi, mengikut satu kajian yang dilakukan oleh pihak Federal Bureau of
Investigation (FBI) di Amerika. Mengikut akhbar Daily Telegraph, London, bertanikh 16 September 1971, ramai pakar berpendapat peningkatan kes jenayah di kalangan kaum wanita mi disebabkan oleh penagihan dadah dan peranan wanita yang semakin berubah pada han ini.

Tabarruj jahiliyah sudah sampai ke tahap yang membimbangkan pada hari ini. Pergaulan dan aktiviti seks bebas menjadi suatu industri besar yang mencengkam masyarakat yang dikatakan maju pada hari ini. Laporan oleh Inter Press Service bertarikh 19 Ogos, 1998 menunjukkan, 2-4% daripada kemasukan kasar negara-negara di Asia Tenggara adalah dariipada industri seks, mengikut kajian yang dilakukan oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO). Berdasarkan kajian ini industri pelacuran di Thailand dianggarkan mendatangkan kemasukan sebanyak $22.5-$27bilion dan tahun 1993-1995, dan di Indonesia jumlahnya dianggarkan $1.2-$3.3 bilion setahun. Mengikut satu anggaran yang dilaporkan dalam Global Child Health News bertarikh 4 Julai 1995, lebih kurang 10% daripada wanita di Thailand terlibat di dalam industri ini. Di Amerika pula, USAToday bertarikh 20 Ogos, 1997 melaporkan, rakyat Amerika membelanjakan wang sebanyak $8-$12 bilion untuk membeli dan melanggan bahan-bahan lucah.

Industri seks tidak hanya melibatkan mereka yang sudah dewasa, kanak-kanak juga turut terheret ke dalamnya. Di Asia, Jepun mempunyai rekod yang buruk berhubung isu ini. The Washington Post bertarikh 11 Februari, 2000 melaporkan 80% daripada bahan-bahan lucah yang melibatkan kanak-kanak (child pornography) datang danJepun. Kuasa besar Amerika juga tidak terkecuali daripada masalah in BBC News bertarikh 10 September, 2000 melaporkan, hasil daripada satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Pennsylvania menunjukkan, terdapat lebih kurang 400,000 remaja bawah umur di Amerika yang bekerjasebagai pelacur dan pelayan-pelayan seks pada hari. Teknologi moden digunakan sepenuhnya bagi mengembangkan industri ini. Di Amerika, mengikut Adult Chamber of Commerce, kemasukan daripada industri seks melalui internet sahaja berjumlah $6 bilion.

Dalam USA Todaybertarikh 20 Ogos 1997 dilaporkan, CyberErotica, salah satu laman web lucah yang popular di internet, mengandungi lebih daripada 10,000 gambar-gambar lucah dengan 1,000 gambar-gambar baru ditambah setiap minggu dan keahliannya berjumlah 50,000 orang. Setiap hari lebih kurang 250,000 orang menziarahi laman web ini dan pemiliknya memperoleh $800,000 sebulan hasil daripada perniagaan ini. 


Tabarruj jahiliah yang melahirkan aktiviti seks bebas ini mempunyai padahnya. Ia menjadi salah satu sebab utama penyakit AIDS berkembang sehingga menjadi wabak yang tidak dapat dikawal lagi pada hari in. Penyakit AIDS menjadipembunuh keempat terbesar di dunia dewasa ini dan pada akhir tahun 2002, 42 juta manusia di seluruh dunia diiangkiti penyakit ini dan satu pertiga daripada mereka berumur dalam lingkungan 15-24 tahun. Kesannya ke atas sistem

ekonomi, sosial dan kekeluargaan tidak terkira besarnya. Seks bebas ada mukadimah atau rangsangannya dan antara mukadirnah itu ialah tabarruj (iaitu menghiaskan din dan mendedahkan tubuh secara yang menggiurkan), pergaulan bebas serta sikap ego kaum lelaki.

Justeru itu, Islammenyuruh kaum wanita memelihara dirinya daripada kecantikan yang memperdayakan dan mengarahkan kaum lelaki supaya tidak melihat kaum wanita sebagai simbol seks. Allah SWT berfirman:

“Katakanlah kepada kaum lelaki daripada golongan yang beriman, hendaklah mereka mengawal penglihatan mereka dan menjaga kehormatan kemaluan mereka.” (Surah an-Nur ayat 30).

LAMPIRAN:
“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui apa yang mereka lakukan.” (an-Nuur: 30)

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.” (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

“Hai Nabi, katakanlah kepada intei-isterimu, anak-anakmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka menghulurkan (melabuhkan) jilbabnya (tudung kepala yang labuh menutupi dada) ke tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal dan tidak diganggu. Dan
ALLAH adalah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.” (al-Ahzaab: 59)

Aishah lah.a. berkata, “Nabi tidak pernah menyentuhtangan-tangan wanita ketika berbaiah. Sesungguhnya berbaiah dengan wanita-wanita Islam berlaku dengan cara percakapan.” (Riwayat Bukhari)

Jarir lah.a. berkata, “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah berkenaan hukum melihat aurat wanita secara tidak sengaja, maka Rasulullah menyuruh saya mengalih pandangan saya ke arah lain.” (Riwayat Muslim)

“Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka memelihara pandangan mereka dan kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan
kecuali yang biasa ternampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain kudung sehingga labuh ke dada-dada mereka dan jangan menampakkan perhiasan kecuali kepada suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka, putera-putera mereka, putera-putera suami mereka,saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita mereka, budak-budak yang mereka miliki, pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, atau anak-anak yang belum mengerti berkenaan
aurat wanita.” 

Berdasarkan ayat 31, surah an-Nuur, Abdullah ibn Abbas, Ibn Omar, Atha, Ikramah dan lain-lainnya berpendapat: “Seseorang wanita Islam hanya boleh mendedahkan wajah, dua tapak tangan dan cincinnya di hadapan lelaki yang bukan mahrimnya.” (As-Syeikh said Hawa di dalam kitabnya Al-Asas fit Tafsir)

Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." (Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)

“Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina.” (Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan
Hibban)

“Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan
Bukhari)

“Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah.” (Hadis Riwayat Muslim)

“Semua anak Adam (manusia) itu sering membuat kesalahan (dosa) dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu ialah orang-orang yang suka bertaubat." (Riwayat Al-Tirmizi)

NUR KASIH

ANDAI SETIAP LELAKI MENGHARGAI WANITA!

NBC News: 20000 warga Amerika masuk islam setiap tahun

WHY SHE BECOME MUSLIM?

Dec 23, 2008

THE STATUS OF WOMEN (STATUS WANITA DALAM ISLAM)

The Status of Woman in the Muslim Community (Ummah)

Shaikh Abdul-Azeez ibn Baaz 

The status of the Muslim woman in Islaam is a very noble and lofty one, and her effect is very great in the life of every Muslim. Indeed, the Muslim woman is the initial teacher in the building of a righteous society, providing she follows the guidance from the Book of Allaah and the Sunnah[1] of His Prophet , since adherence to the Qur'aan and the Sunnah distances every Muslim - male or female - from being misguided in any matter. The misguidance that the various nations suffer from, and their being deviant, does not come about except by being far away from the path of Allaah - the Most High, the Most Perfect - and from what His Prophets and Messengers, may Allaah's peace be upon them all, came with. The Prophet said: "I am leaving behind me two matters, you will not go astray as long as you cling to them both, the Book of Allaah and my Sunnah."[2]

The great importance of Muslim woman's role - whether as wife, sister or daughter, and the rights that are due to her and the obligations due from her - have been explained in the purified Sunnah.The secret of her importance lies in the tremendous burden and responsibility that is placed on her, and the difficulties that she has to shoulder - responsibilities and difficulties some, which not even a man bears. This is why from the most important obligation upon a person is to show gratitude to the mother, and kindness and good companionship with her. And in this matter, she is to be given precedence over and above the father. Allaah - the most High - says:"And We have enjoined upon man to be dutiful and good to his parents. His mother bore him in weakness upon weakness and hardship upon hardship, and his weaning is in two years. Show gratitude and thanks to Me and to your parents. Unto Me is the final destination." [Soorah Luqmaan 31/14] 

Allaah - the Most High - said: "And We have enjoined upon man to be dutiful and kind to his parents. His mother bears him with hardship, and she brings him forth with hardship. And the bearing and the weaning of him is thirty months." [Soorah al-Ahqaaf 41/15]

A man came to Allaah's Messenger and said: O Messenger of Allaah! Who from amongst mankind warrants the best companionship from me? He replied: "Your mother." The man asked: Then who? So he replied: "Your mother". The man then asked: Then who? So the Prophet replied again: "Your mother." The man then asked: then who? So he replied: "Then your father." So this necessitates that the mother is given three times the likes of kindness and good treatment than the father.[3]

As regards to the wife, then her status and her effect in making the soul tranquil and serene, has been clearly shown in the noble ayah (verse), in His - the Most High's saying:"And from amongst His Signs is this: That He created from you wives from amongst yourselves, so that you may find serenity and tranquility in them. And He has put between you love and compassion. Indeed, in this are signs for those who reflect." [Soorah Ar-Rum 30/21] Al-Haafith Ibn Katheer (d.774H) - rahimahullaah (Allaah have mercy upon him)- said, whilst explaining the term mawaddah means love and affection, and ar-rahmah means compassion and piety - "since a man takes the hand of a woman either due to love for her, or because of compassion and piety for her, by giving to her a child from himself…"[4] 

And the unique stance that the Prophet's wife Khadeejah took, had a huge effect in calming and reassuring Allaah's Messenger (upon whom be peace) when the angel Jibreel (Gabriel - peace be upon him)- first came to him in the cave of Hiraa. So the Prophet returned to his wife Khadeejah with the first Revelation and with this his heart trembling and beating severely, and so he said to her: "Cover me! Cover me!" So they covered him until his fear was over, after which he told Khadeejah - everything that had happened, and said: 'I fear that something may happen to me." So she said to him: "Never! By Allah! Allah will never disgrace you. You keep good ties with relations, you help the poor and the destitute, you serve your guests generously and assist those who have been afflicted with calamities."[5]

And do not forget about Aaishah and her great effect. Since even the great Sahaabah (Companions) used to take knowledge of Hadeeths (prophetic narrations) from her, and many of the Sahaabiyaat (female companions) learnt the various rulings pertaining to women's issues from her…And I have no doubt that my mother - may Allaah shower His mercy upon her - had a tremendous effect upon me, and has a great excellence over me, in encouraging me to study; and she assists me in it. May Allaah greatly increase her reward and reward her with the best of rewards for what she did for me.And there is no doubt also, the house in which there is kindness, gentleness, love and care, along with the correct Islamic tarbiyah (education and cultivation) will greatly affect the man. So he will become - if Allaah wills - successful in his affairs and in any matter - whether it be seeking knowledge, trading, earning a living, or other than this. So it is Allaah Alone that I ask to grant success and to guide us all to that which he loves and is pleased with. And may the prayers of peace be upon our Prophet Muhammad, and upon his Family, his companions and his followers.

 

Footnotes: 

[1] The word 'Sunnah' means the 'legal way or ways, orders, acts of worship and statements of the Prophet , that have become models to be followed by the Muslims'. 


[2] This hadeeth is hasan (good): Related by Maalik in al-Muwattaa (2/899) and al-Haakim (1/93), from Ibn 'Abbaas, may Allaah be pleased with him. It was authenticated by al-Albaanee in as-Saheehah (no.1871). 


[3] Authentic: Related by al-Bukhari (no.59710) and Muslim (7/2), from Abu Hurayrah, may Allaah be pleased with him. 


[4] Tafseer Qur'aanul-Adheem (3/4439) of Ibn Katheer 


[5] Related by al-Bukhaari (1/22) and Muslim (1/139), from the lengthy narration of Aaishah (may Allaah be pleased with her). 


  http://www.calgaryislam.com/imembers/Sections+index-req-viewarticle-artid-187-page-1.html

Dec 18, 2008

KEISTIMEWAAN WANITA

~Keistimewaan Wanita~ 

(dipetik daripada http://www.kasihkekasih.blogspot.com/)


Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia." 

Wanita sebenarnya banyak keiatimewaannya....janganlah rendah diri dek kerana anda wanita,kerana Allah jadikan wanita dengan pelbagai keistimewaan: 

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia." 

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh. 

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. 

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga. 

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. 

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga. 

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu. 

9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka. 

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. 

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya. 

12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya." 

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. 

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun). 

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. 

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah. 

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan. 

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

SIFAT-SIFAT WANITA AHLI SYURGA

~Sifat-sifat wanita ahli syurga~ 

(petikan http://www.kasihkekasih.blogspot.com/)


Siapakah wanita yang menjadi ahli Syurga? Apakah ciri-ciri atau sifat-sifat yang menjadi kunci bagi wanita memasuki syurga? 

Sebuah hadis Nabi menyatakan: Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad) 

Menurut hadis di atas sekurang-kurangnya ia telah menggariskan empat dasar atau sifat utama yang menjadi teras bagi seorang wanita muslimah memasuki syurga, iaitu menunaikan kewajipannya kepada Allah dalam makna melaksanakan ibadah-ibadah yang diwajibkan ke atasnya seperti sembahyang, puasa, dan lain-lain ibadah wajib yang mampu dilaksanakan. 
Sebuah hadis menyebutkan bahawa sembahyang adalah perkara pertama yang akan disoal di hari Kiamat. 

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alahi Wasallam bersabda: "Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah sembahyang; sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain" (Hadis riwayat at-Tirmizi) 
Disamping menunaikan kewajipan kepada Allah, menunaikan hak dan kewajipan kepada suami juga merupakan hal yang tidak boleh diabaikan oleh seorang wanita. 

Tertunainya hak dan tanggungjawab suami barulah akan turun keredhaan dan rahmat Allah kepadanya. Menjaga kehormatan diri juga merupakan hal yang digariskan oleh hadis di atas. Antara hal-hal yang boleh diketegorikan dalam konteks menjaga kehormatan itu ialah mempunyai sifat pemalu, jika suaminya keluar dia akan menguruskan dan menjaga dirinya dan harta suaminya dengan amanah. Bila suaminya datang kepadanya dia akan menjaga mulut daripada menyebutkan perkataan yang tidak elok didengar. 

Sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan bahawa: "Sesungguhnya sopan santun dan keimanan adalah saling berkaitan, jika salah satunya dikeluarkan, yang satu lagi juga akan hilang serentak." (Hadis Riwayat Baihaqi) 

Maksud hadis ini ialah jika kesopanan atau sifat malu sudah hilang, iman juga akan hilang bersama-samanya. Betapa besarnya pengaruh antara kesopanan dan keimanan kepada diri seorang wanita itu, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegaskan dengan sabda baginda: "Apabila sesesorang itu terlibat dengan penzinaan, ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu mencuri ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu meminum arak ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu menyelewing setelah diberi amanah oleh orang lain ia bukan lagi seorang beriman, dan apabila seseorang diantara kamu menipu ia bukan lagi seorang beriman, oleh itu berjaga-jagalah!" 

Taat kepada suami merupakan satu lagi sifat wanita yang digambarkan oleh hadis yang dipaparkan di awal makalah ini. Taat kepada suami adalah tanggungjawab isteri yang wajib di sempurnakan. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: "Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan hak-hak suami mereka." (Hadis riwayat Al Imam Bazzar) 
Isteri adalah pusat dan sumber kebahagiaan dan ketenteraman di dalam sebuah rumahtangga. Ia perlu mempunyai sifat-sifat sabar dan perhatian yang sepenuhnya kepada suami dan juga anak-anak. 

Sikap inilah yang boleh mewujudkan suasana yang tenang, aman dan damai dalam rumahtangga. Dalam hal ini, para isteri sayugialah akan sentiasa bersikap baik kepada suami. 
Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anhu meriwayatkan bahawa Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda: "Seorang wanita yang menyakiti hati suami dengan lidahnya, dia mendatangkan celaan dan kemurkaan Allah, para malaikat dan umat manusia." 
Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya. "Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun, walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya." (Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai) 

Berdasarkan huraian ringkas di atas, para wanita semestinyalah mengamalkan sikap taat dan bertakwa kepada Allah, bertanggungjawab kepada suami dan menjaga kehormatan dirinya. Semoga dengan itu, akan mudahlah mereka mendapat rahmat dan keredhaan Allah. Rahmat dan redha Allah itulah yang akan menjamin kebahagian hidupnya di dunia dan di akhirat.

WANITA AHLI SYURGA DAN CIRI-CIRINYA

(dipetik daripada http://www.geocities.com/dmgto/muslimah201/ahlisurga.htm)

Setiap insan tentunya mendambakan kenikmatan yang paling tinggi dan abadi. Kenikmatan itu adalah Surga. Di dalamnya terdapat bejana-bejana dari emas dan perak, istana yang megah dengan dihiasi beragam permata, dan berbagai macam kenikmatan lainnya yang tidak pernah terlihat oleh mata, terdengar oleh telinga, dan terbetik di hati.


Dalam Al Qur’an banyak sekali ayat-ayat yang menggambarkan kenikmatan-kenikmatan Surga. Di antaranya Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman :

“(Apakah) perumpamaan (penghuni) Surga yang dijanjikan kepada orang-orang bertakwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamr (arak) yang lezat rasanya bagi peminumnya, dan sungai-sungai dari madu yang disaring dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Rabb mereka sama dengan orang yang kekal dalam neraka dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong-motong ususnya?” (QS. Muhammad : 15)

“Dan orang-orang yang paling dahulu beriman, merekalah yang paling dulu (masuk Surga). Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah). Berada dalam Surga kenikmatan. Segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian. Mereka berada di atas dipan yang bertahtakan emas dan permata seraya bertelekan di atasnya berhadap-hadapan. Mereka dikelilingi oleh anak-anak muda yang tetap muda dengan membawa gelas, cerek, dan sloki (piala) berisi minuman yang diambil dari air yang mengalir, mereka tidak pening karenanya dan tidak pula mabuk dan buah-buahan dari apa yang mereka pilih dan daging burung dari apa yang mereka inginkan.” (QS. Al Waqiah : 10-21)

Di samping mendapatkan kenikmatan-kenikmatan tersebut, orang-orang yang beriman kepada Allah Tabaraka wa Ta’ala kelak akan mendapatkan pendamping (istri) dari bidadari-bidadari Surga nan rupawan yang banyak dikisahkan dalam ayat-ayat Al Qur’an yang mulia, di antaranya :

“Dan (di dalam Surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli laksana mutiara yang tersimpan baik.” (QS. Al Waqiah : 22-23)

“Dan di dalam Surga-Surga itu ada bidadari-bidadari yang sopan, menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni Surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.” (QS. Ar Rahman : 56)

“Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (QS. Ar Rahman : 58)

“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan penuh cinta lagi sebaya umurnya.” (QS. Al Waqiah : 35-37)

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam menggambarkan keutamaan-keutamaan wanita penduduk Surga dalam sabda beliau :

“ … seandainya salah seorang wanita penduduk Surga menengok penduduk bumi niscaya dia akan menyinari antara keduanya (penduduk Surga dan penduduk bumi) dan akan memenuhinya bau wangi-wangian. Dan setengah dari kerudung wanita Surga yang ada di kepalanya itu lebih baik daripada dunia dan isinya.” (HR. Bukhari dari Anas bin Malik radliyallahu 'anhu)

Dalam hadits lain Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda :

Sesungguhnya istri-istri penduduk Surga akan memanggil suami-suami mereka dengan suara yang merdu yang tidak pernah didengarkan oleh seorangpun. Di antara yang didendangkan oleh mereka : “Kami adalah wanita-wanita pilihan yang terbaik. Istri-istri kaum yang termulia. Mereka memandang dengan mata yang menyejukkan.” Dan mereka juga mendendangkan : “Kami adalah wanita-wanita yang kekal, tidak akan mati. Kami adalah wanita-wanita yang aman, tidak akan takut. Kami adalah wanita-wanita yang tinggal, tidak akan pergi.” (Shahih Al Jami’ nomor 1557)

Apakah Ciri-Ciri Wanita Surga

Apakah hanya orang-orang beriman dari kalangan laki-laki dan bidadari-bidadari saja yang menjadi penduduk Surga? Bagaimana dengan istri-istri kaum Mukminin di dunia, wanita-wanita penduduk bumi?

Istri-istri kaum Mukminin yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya tersebut akan tetap menjadi pendamping suaminya kelak di Surga dan akan memperoleh kenikmatan yang sama dengan yang diperoleh penduduk Surga lainnya, tentunya sesuai dengan amalnya selama di dunia.

Tentunya setiap wanita Muslimah ingin menjadi ahli Surga. Pada hakikatnya wanita ahli Surga adalah wanita yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Seluruh ciri-cirinya merupakan cerminan ketaatan yang dia miliki. Di antara ciri-ciri wanita ahli Surga adalah :

1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, Malaikat-Malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.

3. Bersaksi bahwa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap adzab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6. Gemar membaca Al Qur’an dan berusaha memahaminya, berdzikir mengingat Allah ketika sendiri atau bersama banyak orang dan berdoa kepada Allah semata.

7. Menghidupkan amar ma’ruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap hewan ternak yang dia miliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang mendhaliminya.

10. Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia.

11. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

12. Menjaga lisannya dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua orang tua.

15. Menyambung silaturahmi dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan terjauh.

Demikian beberapa ciri-ciri wanita Ahli Surga yang kami sadur dari kitab Majmu’ Fatawa karya Syaikhul Islam Ibnu Tamiyyah juz 11 halaman 422-423. Ciri-ciri tersebut bukan merupakan suatu batasan tetapi ciri-ciri wanita Ahli Surga seluruhnya masuk dalam kerangka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Allah Ta’ala berfirman :

“ … dan barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Surga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar.” (QS. An Nisa’ : 13)

Wallahu A’lam Bis Shawab.

Dec 15, 2008

Perlukah suami minta ? 

Sebenarnya saya mendapat banyak mesej dari kaum yang satu lagi tu. Katanya mereka memang minat dan suka nak lihat isteri mereka berpakaian seksi-seksi ni. Apatah lagi dengan jenis-jenis lingerie yang boleh dikelaskan sebagai boleh mengugurkan jantung. Memang mereka suka, tetapi isteri seolah-olah tak faham atau buat-buat tak faham.

Ada yang kata dah bosan dengan cara penampilan isteri yang stereotype aje bila berada di bilik tidur. Sama aje. Kalau nak lihat isteri pakai lingerie seksi, suami kena minta. Itu sebabnya saya buat tajuk "Perlukah suami minta" pada isteri supaya pakai lingerie seksi ?

Perlu ingat ! berhias untuk suami adalah tanggungjawab isteri sepenuhnya. Berhias yang dimaksudkan disini bukan hanya bermakeup lawa, bedak,gincu, perfume sana sini. Memakai seksi juga dikelaskan sebagai berhias. Yang kita faham, berhias yang tu lah. Makeup,bedak, gincu, merah sana merah sini.

Ok Back to topic, "perlukah suami minta" kepada isteri supaya isteri pakai seksi dibilik tidur ?
Dengan tegas saya katakan "tidak". "Suami tak perlu minta", sebaliknya isteri memang perlu tahu. Memang fitrah lelaki, sukakan perempuan seksi. Kalau tak suka, itu bukan lelaki.

Jadi selepas ni, kita ubahlah sedikit fesyen kita semasa di bilik tidur, pelbagaikan,fesyen-fesyen kan. Sekali-sekala cubalah lingerie yang agak "nakal". Bukanlah saya suruh anda jadi nakal, cuma kita nak tambah "spice" dan sedikit kelainan dalam rumahtangga.

Tak perlulah tunggu suami minta. Anda sendiri yang pilih, apa yang sepatutnya anda pakai bila berada "bersamanya". Kalau anda sendiri yang beri, suami akan rasa dihargai, berbeza dengan apabila dia meminta, baru anda beri. Suami ada ego, dia bukan anak kecil yang suka meminta-minta.

Lebih baik anda beri sebelum dia "minta" dari orang lain.

Love

MrsLingerie
(sumber:http://www.mrslingerieonline.com/)

Mengetahui Hari Subur Wanita

(Sumber: http://blog.perempuanmelayu.info/2008/08/mengetahui-hari-subur-wanita... 
http://blog.perempuanmelayu.info/ )

Mengetahui hari subur wanita adalah penting untuk tiga tujuan :- 

(1) Bagi pasangan suami isteri yang merancang keluarga. Yang tidak 
selesa dengan cara lain seperti memakai kondom atau penggunaan pil 
perancang keluarga, yang mahu melepaskan mani terus dalam faraj 
isteri. Ada kajian mendapati melepas air mani ke dalam faraj wanita 
memberikan nikmat yang tinggi kepada perempuan. 

(2) Mengetahui hari subur isteri bagi meningkatkan peluang untuk 
mengandung. 

(3) Hari subur wanita merupakan hari yang paling berahi untuk wanita. 
Keinginan melakukan hubungan seks tinggi sewaktu hari subur. Bagi 
pasangan suami isteri yang ingin menikmati seks yang romantik adalah 
mencari hari paling subur. 

Fakta tentang pusingan haid wanita perlu ketahui :- 

1. Wanita biasanya mengeluarkan satu telur bagi setiap bulan pusingan 
haidnya. Jangkaan adalah 14 hari sebelum hari pertama haid yang 
berikutnya. 

Telur yang dikeluarkan akan bergerak daripada ovari wanita ke rahim 
wanita melalui salur fallopian. Sperma lelaki perlu senyawakan telur 
dalam masa 24 jam dalam salur Fallopian ini. Satu-satu ruang yang akan 
memastikan telur yang disenyawakan sampai pada rahim pada masa yang 
bersesuai. 

Telur wanita hanya hidup 36 ke 48 jam. Selepas itu ia akan mati. 
Walaupun jangka masa hidup telur wanita lebih panjang, namun jangka 
masa sesuai untuk senyawa telur hanya dalam masa 24 jam selepas ia 
dikeluarkan dan ianya perlu dilakukan sewaktu telur bergerak dalam 
salur Fallopian. 

Lebih kurang 12 hari kemudian, lapisan permukaan rahim akan menanggal 
dan keluar sebagai haid wanita. Rahim kemudian akan membentuk lapisan 
baru untuk menunggu telur yang disenyawa pada pusingan haid 
berikutnya. 

2. Sperma lelaki boleh bertahan dalam wanita sehingga 7 hari selepas 
air mani dipancut dalam faraj wanita. 

Daripada fakta diatas jangkaan hari subur wanita boleh dikira. Sebagai 
contoh sekiranya wanita datang haid setiap 28 hari, maka waktu keluar 
telur adalah hari yang ke 14 daripada haid hari pertama. Sekiranya 
wanita datang haid setiap 32 hari, maka waktu keluar telur adalah hari 
ke 18. 

Hari keluar telur, merupakan hari paling subur wanita. 

Dalam pusingan haid wanita terdapat tiga fasa, fasa tidak subur 
sebelum keluar telur, fasa subur dan fasa tidak subur sebelum haid 
berikutnya. 

Fasa tidak subur sebelum keluar telur, adalah antara hari pertama haid 
sehingga hari ke tujuh. Ingin diingatkan sperma lelaki boleh bertahan 
sehingga 7 hari dalam wanita. 

Jika wanita haidnya kering diantara hari pertama hingga hari ke tujuh. 
Sekiranya hubungan seks dan pancutan air mani dilepas dalam faraj 
wanita, maka kemungkinan untuk mengandung adalah rendah. Hari ke 7 
biasanya hari berhati-hati. Pakailah kondom jika tidak mahu 
mengandung. 

Hari ke 8 sehingga hari ke 16 adalah, hari yang tidak selamat bagi 
melepaskan air mani dalam faraj wanita, ini bagi pasangan suami isteri 
yang merancang keluarga. Ini adalah afasa subur wanita. 

Bagi yang ingin mendapatkan anak, hari 13 dan 14 merupakan hari betul- 
betul sesuai untuk bersama melakukan hubungan seks dan memastikan 
peluang yang tinggi untuk mendapatkan anak. 

Adalah diingatkan, walaupun pada hari paling subur, hubungan seks 
bukan hanya masuk dan lepaskan air mani sahaja dan berharap sperma 
lelaki akan bertemu dengan telur di salur Fallopian. Untuk meninggikan 
lagi peluang untuk isteri mengandung. pasangan suami dan isteri perlu 
dengan berahi yang tinggi. Dengan berahi yang tinggi akan membuat 
pasangan suami dan isteri mencapai klimak atau orgasm yang tinggi. 

Berahi dan Klimak dan orgasm yang tinggi, akan memastikan air mani 
dengan sperma yang terbaik dihasilkan. Wanita pula akan membuat faraj dan rahim menarik masuk mani dan sperma lelaki dengan denyutan- denyutan yang lagi mencepatkan sperma sampai ke salur fallopian. Ingat ya.Hanya ada 24 jam untuk memastikan isteri mengandung.

Penerangan diatas masih tidak tepat. Nasihat daripada doktor dan pakar 
kesuburan masih diperlukan bagi memastikan kiraan dan cara yang betul. 

Dapatkan penerangan mengetahui hari subur wanita melalui peningkatan 
suhu dalam faraj dan cecair faraj dalam artikel berikutnya atau 
berhubungan dengan 

FEDERATION OF FAMILY PLANNING ASSOCIATIONS, MALAYSIA 
(Member of International Planned Parenthood Federation) 
81 B Jalan 55 15/5A, Subang Jaya, 47500 Petaling Jaya 
Selangor Darul Ehsan 
Tel: 03-56337514/16/28 Fax: 03-56346638 
E-mail: ff...@ffpam.org.my 
Homepage: http://www.ffpam.org.my

ISU WANITA DAN INTERNET


Ini salah satu artikel yang baik untuk pengetahuan kita semua terutama wanita yang berminat nak berniaga online dan hendak ajdi usahawan internet. Artikel ini dalam bentuk pdf.Sebab saya tak berapa reti camna nak masukkan dalam blog saya, Saya masukkan dalam bentuk imej jpeg. kalau ada sesiapa tahu cara nak masukkan pdf dalam blog, kongsi info dengan saya ek.

Sesiapa berminat nak baca artikel-artikel berkaitan topik Wanita dan Internet, keluaran Majalah IM terbaru memang berfokus pada tajuk ini. Boleh download FREE. Nak baca dan dapatkannya PERCUMA, KLIK DI SINI

Kalau tak dapat jugak, beritahu saya,yek. mungkin saya boleh betulkan masalah tu.K.

Dec 12, 2008

THE IRON LADY

Ini satu artikel untuk menaikkan semangat Wanita dalam Perniagaan. Untuk berjaya tentulah kita perlu gigih berusaha. Contohilah kejayaan Wanita Besi kita, Datuk Maznah Hamid.

The Iron Lady - Datuk Maznah Hamid


(sumber : http://aidacutes.com/?p=42)

Usahawan ini dikenali sebagai The Iron Lady atau Wanita Waja. Beliau berpegang teguh pada falsafah ‘modal utama adalah diri sendiri’. Beliau yakin dengan dorongan ini dari dalam dapat memacu individu itu menjadi cemerlang.

Datuk Maznah dan suaminya memulakan operasi Securiforce Sdn. Bhd. Pada tahun 1981 

beliau menggunakan modal RM5000 dan 5 orang pengawal bagi memulakan bisnesnya. Datuk turut menyandang beberapa tugas serentak pada waktu itu. Oleh kerana tidak upaya mengambil ramai pekerja, mereka suami isteri terpaksa melakukan tugas lain seperti mengurus operasi, bill collector, peronda dan kadangkala menjadi pengawal apabila pekerja mereka bercuti raya dan umum.

Berkat usaha gigih beliau, syarikatnya berkembang maju. Kini ia mempunyai lebih daripada 50 cawangan di seluruh negara, lebih 4000 ribu orang pekerja dan dikelilingi ratusan senjata api serta ratusan buah van kalis peluru.

Hasil kegigihan beliau, kini Securiforce mempunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju dalam bidang hartanah. Antaranya Danau Lumayan, pemaju hartanah di Bandar Tun Razak, Cheras yang membina kondominium beserta penthouse yang eksklusif.


(gambar saya ambil dari blog peribadi yang lain. kredit untuk mereka)