Jan 1, 2009

Wanita Melayu Pertama Ke Puncak Everest


(Dipetik dari majalah Nur, terbitan September 2007PP11897/4/2008 )  

 Marina Ahmad, wanita lasak warga Malaysia berusia 26 tahun merupakan wanita pertama yang berjaya menawan puncak gunung Everes, yang teletak di Banjaran Himalayas. Kejayaannya menunjukkan kalangan Muslimah juga mampu mencipta pencapaian andai ada usaha dan komitmen berterusan tanpa mengenal erti kalah. Expedisi pendakian menawan puncak tertinggi di dunia itu yang ada tercatat dalam Malaysia Book of Records ialah pada 21 Mac 2007 lalu. 

Marina yang berkhidmat sebangai penolong pernerbit di Radio Televisyen Malaysia (RTM) menceritakan pengalaman mendaki gunung Everest selama 78 hari sebagai ‘misi hidup dan mati’. Banyak cabaran yang perlu dilalui sepanjang perjalanan sebelum tiba di puncak setinggi 8,848 meter itu.Antaranya, dia pernah dilanggar gumpalan salji yang jatuh berguling dari puncak gunung. 

Malah, Marina juga pernah mengalami sesak nafas apabila tangki oksigen yang dibawanya hampir kehabisan sebelum sempat sampai di kem untuk mendapatkan bekalan baru. Setibanya di destinasi, perasaan takjub meresapi jiwa tatkala menikmati keindahan alam yang tidak pernah dibayangkan sebelumnya. Ketika itu, dia berasa betapa kerdilnya dirinya dikelilingi keangungan ciptaan Allah S.W.T. Berbagai persediaan dilakukan dari aspek jasmani hingga rohanniah. 

Marina mengamal bacaan surah Yasin tiga kali berturut-turut sebelum naik ke puncak, selain berdoa agar diberi kekuatan dan semangat untuk menyempurnakan misi ini. Wanita lasak ini juga sebenarnya gemar menjahit.Marina mempunyai asas seni jahitan terutama baju Melayu. Di sebalik sukan lasak yang diminati, sifat fitrah semulajadi wanita amat kental didalam dirinya. Marina merupakan simbol Muslimah baharu yang serba boleh di dalam mengharungi kehidupan milenium hari ini. 


No comments: