Dec 12, 2008

THE IRON LADY

Ini satu artikel untuk menaikkan semangat Wanita dalam Perniagaan. Untuk berjaya tentulah kita perlu gigih berusaha. Contohilah kejayaan Wanita Besi kita, Datuk Maznah Hamid.

The Iron Lady - Datuk Maznah Hamid


(sumber : http://aidacutes.com/?p=42)

Usahawan ini dikenali sebagai The Iron Lady atau Wanita Waja. Beliau berpegang teguh pada falsafah ‘modal utama adalah diri sendiri’. Beliau yakin dengan dorongan ini dari dalam dapat memacu individu itu menjadi cemerlang.

Datuk Maznah dan suaminya memulakan operasi Securiforce Sdn. Bhd. Pada tahun 1981 

beliau menggunakan modal RM5000 dan 5 orang pengawal bagi memulakan bisnesnya. Datuk turut menyandang beberapa tugas serentak pada waktu itu. Oleh kerana tidak upaya mengambil ramai pekerja, mereka suami isteri terpaksa melakukan tugas lain seperti mengurus operasi, bill collector, peronda dan kadangkala menjadi pengawal apabila pekerja mereka bercuti raya dan umum.

Berkat usaha gigih beliau, syarikatnya berkembang maju. Kini ia mempunyai lebih daripada 50 cawangan di seluruh negara, lebih 4000 ribu orang pekerja dan dikelilingi ratusan senjata api serta ratusan buah van kalis peluru.

Hasil kegigihan beliau, kini Securiforce mempunyai beberapa buah anak syarikat yang sedang berkembang maju dalam bidang hartanah. Antaranya Danau Lumayan, pemaju hartanah di Bandar Tun Razak, Cheras yang membina kondominium beserta penthouse yang eksklusif.


(gambar saya ambil dari blog peribadi yang lain. kredit untuk mereka)

No comments: